Els responsables de les entitats que tenen activada la integració amb la Plataforma de Contractes del Sector Públic (PCSP) estan acostumats a rebre de manera reticent correus informatius que els avisen dels continus canvis en els serveis web que sustenten la integració amb la plataforma. Si tenim en compte la motivació darrere d’aquests canvis, podem observar que sobretot estan promoguts directament per l’aplicació de normatives europees. En matèria de contractació pública, és fonamental no perdre de vista la transcendència que té la voràgine legislativa europea.
En matèria de contractació pública, és fonamental no perdre de vista la transcendència que té la voràgine legislativa europea
Un exemple de l’evolució constant a què se sotmet la PCSP és la inclusió de tots els camps nous que s’han estat afegint des de mitjan any passat amb la implantació del Reglament d’Execució (UE) 2022/2303. Aquest reglament se centra a regular una sèrie de dades normalitzades que han d’afegir-se per poder publicar anuncis de contractació al Diari Oficial de la Unió Europea (DOUE), i que continuaran amb el desplegament del Còdex 2.8.
Després d’haver aplicat tots els últims canvis en producció, és moment d’examinar amb deteniment i analitzar els camps nous més rellevants en la configuració de les licitacions. A causa de la gran quantitat de camps nous, en aquest primer article ens centrarem en els camps i validacions relatius a la configuració de l’objecte dels contractes.
Contractació estratègica, verda, social… A què es refereix cadascun d’aquests camps i quan s’han d’indicar?
Contractació estratègica
La llista de camps que permet descriure l’objecte del contracte d’una licitació ha crescut significativament en els últims mesos. En les últimes versions, s’han afegit opcions noves que de vegades no són fàcils d’identificar i entendre en quins supòsits hem d’informar aquests camps. En primer lloc, s’afegeix la possibilitat d’indicar si la contractació és estratègica, verda, social o de solucions innovadores.
Entre totes aquestes opcions, destaca especialment la possibilitat de marcar la licitació com una contractació estratègica. Segons la seva definició, aquests procediments tenen per objectiu “reduir l’impacte mediambiental de la contractació, complir objectius socials o adquirir obres, subministraments o serveis innovadors”. És un concepte ampli que engloba els altres tipus de contractació acabats d’afegir, els quals complementaran, si escau, la descripció de l’objecte del contracte que es vol licitar. És important destacar que tots aquests camps són emplenables en contractes subjectes a alguna Directiva europea; són opcionals i no presenten validacions a l’hora d’omplir-los.
Què és una contractació estratègica? Es tracta de contractes que tenen per objecte reduir l’impacte mediambiental de la contractació, assolir objectius socials o adquirir obres, subministraments o serveis innovadors
Aplicabilitat de Directiva sobre vehicles nets
Tanmateix, un altre camp vinculat estretament a contractes amb implicacions mediambientals és l’aplicabilitat de la Directiva 2019/1161 sobre vehicles nets. Aquest camp presenta més complexitat a causa de les validacions requerides en configurar les licitacions. És obligatori completar-lo en els casos en què s’indiqui l’aplicabilitat de les directives 2014/24/EU quan el CPV no pertanyi a l’Annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic i 2014/25/EU quan el CPV no pertanyi a l’Annex I del Reial decret-llei 3/2020.
Noves validacions vinculades a contractes subjectes a Directives UE
Aquest cas és només un exemple de la importància que té el camp de la Directiva d’aplicació en la configuració de licitacions. Quant al tipus de contracte, si indiquem que aquest està subjecte a qualsevol Directiva, la PCSP valida que no es puguin seleccionar els tipus de contracte com a: “Administratiu especial”, “Privat”, “Gestió de serveis públics”, “Col·laboració entre el sector públic i sector privat”, “Concessió d’obres públiques” i “Patrimonial”. A més, en relació amb els procediments, no es permeten els tipus de procediment com a: “Negociat amb publicitat”, “Contracte menor” i “Basat en acord marc”.
En conclusió…
Per aquesta raó, és important continuar ampliant coneixements a mesura que es va ampliant el catàleg de dades que ens ofereix la PCSP, amb l’objectiu de conèixer quines dades cal afegir a cada contracte. Després d’haver repassat els camps que estan generant més dubtes entre els configuradors de licitacions, podem comprovar que la complexitat a l’hora de configurar varia molt si som davant d’un contracte SARA, en què hem d’indicar la Directiva UE que li és d’aplicació, respecte de la resta de contractes que no tenen l’obligació de publicar els seus anuncis en el DOUE.
És important continuar ampliant coneixements a mesura que es va ampliant el catàleg de dades que ens ofereix la PCSP, amb l’objectiu de conèixer quines dades cal afegir a cada contracte