Totes les persones hem de tenir control i poder de disposició sobre les nostres dades personals. Aquest poder de control sobre les pròpies dades es resumeix en una sèrie de facultats personals del titular: consentir el tractament que es fa sobre les seves dades personals, conèixer l’ús o la finalitat que se’ls dona, ser informat de qui les posseeix i per a què, etc. A fi de materialitzar aquest control i poder de disposició, així com protegir les seves dades personals davant les possibles amenaces o vulneracions que poguessin patir, els interessats tenen una sèrie de drets. Alhora, l’exercici d’aquests drets per part dels interessats suposa l’obligació per als responsables de protecció de dades, com ara les administracions locals, d'establir mecanismes per facilitar a l’interessat l’exercici de cadascun dels seus drets d’una manera visible, accessible i senzilla.
Els drets en matèria de protecció de dades estan regulats al capítol III del Reglament 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 d’abril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques respecte al tractament de dades personals i a la lliure circulació d’aquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (d’ara endavant, el Reglament UE 2016/679) i als articles 12 a 18 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades i garantia dels drets digitals (d’ara endavant, la LO 3/2018). El Reglament UE 2016/679 va modificar el règim relatiu als drets de l’interessat relacionats amb el tractament de dades personals, que anteriorment eren els denominats drets ARC (dret d’accés, rectificació, cancel·lació i oposició) introduint-hi nous drets, com ara el dret a la portabilitat i el dret a la limitació del tractament de dades, així com nous aspectes relatius als drets ja existents.
Les administracions públiques, com a responsables del tractament de dades personals, han de facilitar a l’interessat l’exercici dels seus drets en matèria de protecció de dades.
En virtut d’aquesta normativa, el responsable del tractament, és a dir, l’entitat local, ha de facilitar l’exercici de set drets a l’interessat.
El primer d’aquests drets és el dret d’informació, el qual suposa informar l’interessat sobre el tractament que es farà de les seves dades personals, sia en el moment en què se sol·licitin les dades (presentació de la sol·licitud en els procediments administratius iniciats a instància de part) o «dins d’un termini raonable» (quan les dades no s’obtenen del mateix interessat).
El segon dels drets en matèria de protecció de dades és el dret d’accés, pel qual l’interessat té dret a conèixer si s’estan tractant les seves dades, amb quina finalitat, l’origen, el destinatari, el termini o si s’han comunicat o es comunicaran a un tercer. Es tracta, per tant, del primer pas per fer ús del poder de disposició que se li reconeix al titular de les dades personals, és a dir, conèixer i comprovar la veracitat del tractament que es dugui a terme sobre les seves dades o informació personal.
El tercer dels drets és el de rectificació, pel qual l’interessat pot modificar aquelles dades que siguin inexactes o incompletes, amb la possibilitat d’esmenar-les o completar-les garantint la certesa de la informació que és objecte de tractament. L’interessat, a la seva sol·licitud, ha d’indicar a quines dades es refereix i l’esmena que cal fer, si escau, i haurà d’acompanyar-la, quan sigui necessari, de la documentació justificativa. Una vegada remesa la sol·licitud, l’entitat local responsable haurà d’atendre-la i, si escau, completar o rectificar aquestes dades.
El quart dret és el de supressió o cancel·lació, a través del qual l’interessat pot obtenir l’eliminació de les seves dades personals quan es presenti alguna de les circumstàncies establertes en la llei. Aquest dret també inclou el dret a l’oblit, que suposa l’aplicació als cercadors d’internet d’aquest dret de supressió per impedir la difusió de la informació quan ja és obsoleta o no té rellevància ni interès públic. Mitjançant aquest dret, se sol·licitarà l’esborrament de les dades en els cercadors esmentats i els titulars d’aquests hauran d’habilitar formularis per facilitar-ne l’exercici. Així mateix, el responsable del tractament haurà d’adoptar les mesures necessàries a fi d’informar altres responsables que estiguin tractant les dades personals de la sol·licitud de l’interessat de la supressió de qualsevol enllaç a aquestes dades personals o qualsevol còpia o rèplica d’aquestes.
El cinquè dret en matèria de protecció de dades és el d’oposició, el qual suposa oposar-se al tractament de les dades personals en determinats casos, incloent-hi l’elaboració de perfils, així com quan el tractament tingui per objecte el màrqueting directe. Així mateix, una manifestació específica del dret d’oposició és el dret a oposar-se davant de decisions individuals automatitzades. És a dir, tot interessat tindrà dret a no ser objecte d’una decisió basada únicament en el tractament automatitzat que produeixi efectes jurídics en ell o l’afecti significativament de manera similar, i s’estableixen com a excepcions els casos en què el tractament sigui necessari per a la subscripció o l’execució d’un contracte o en què hi hagi consentiment explícit del titular de les dades.
El sisè és el dret de limitació de dades personals, pel qual l’interessat pot sol·licitar la suspensió o la conservació de les seves dades personals en els diferents supòsits legals. D’aquesta manera, quan l’interessat exerceixi aquest dret, l’entitat local responsable del tractament haurà de valorar la limitació de les seves dades i, si escau, efectuar-la.
Finalment, el setè és el dret de portabilitat, pel qual l’interessat podrà rebre les dades personals que l’incumbeixin i que li hagi facilitat a un responsable i transmetre-l’hi a un altre responsable del tractament, sempre que el tractament es legitimi partint del consentiment o en el marc de l’execució d’un contracte.
L’exercici d’aquests drets s’haurà de proporcionar a través de mitjans electrònics.
Quant a la manera d’exercir aquests drets, el Reglament UE 2016/679 ja en regulava l’exercici per mitjans electrònics, per la qual cosa l’entitat local els ha de proporcionar per a l’exercici de les sol·licituds d’exercici dels drets dels interessats. Encara més, quan l’interessat presenti la sol·licitud per mitjans electrònics, la informació se li facilitarà per aquest mitjà, tret que aquest sol·liciti que es faciliti d’una altra manera. Així doncs, l’entitat local pot facilitar a l’interessat l’exercici dels drets com a tràmit a la seva seu electrònica.
Així les coses, com que totes les persones hem de tenir control i poder de disposició sobre les nostres dades personals, els responsables del tractament han de facilitar les mesures necessàries per garantir l’exercici dels drets dels interessats sobre el tractament de les seves dades personals. Aquest exercici s’haurà de facilitar d’una manera electrònica.
Podeu ampliar la informació sobre aquest tema accedint a la secció d’administració electrònica de la plataforma corporativa de esPublico: un espai de contingut especialitzat dedicat a facilitar l’adaptació de les entitats locals a la seva actuació per mitjans electrònics, així com a donar suport al procés de transformació digital.
La secció ofereix nombrosos recursos explicatius, entre d’altres, guies didàctiques, infografies interactives, videotutorials, diccionari de terminologia digital, etc.
Podeu accedir a la secció d’administració electrònica de esPublico prement aquí.