Les dades que configuren les licitacions permeten crear l’expedient en la PCSP, publicar els anuncis corresponents en el perfil de contractant i establir, en cas de licitacions electròniques, la documentació que han de presentar els licitadors. Es tracta, per tant, d’una tasca amb molta repercussió en la tramitació dels expedients de contractació.
Per aquesta raó, continuant amb la tasca que vam començar amb el primer article (Claus per entendre els camps nous de la PCSP – l’objecte del contracte (part I), després d’haver repassat les dades que permeten definir l’objecte del contracte i les implicacions que té establir una directiva d’aplicació, repassarem les dades que descriuen el procés de licitació.
Amb les noves versions es requereix descriure el procediment de licitació si s’estableix que el contracte està subjecte a les directives 2014/24/EU [1]Sempre que el CPV és de l’annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic. o 2014/25/EU
Característiques del procediment
La descripció del procediment no és un camp de recent incorporació, però ha adquirit més rellevància amb la introducció de noves validacions, que l’han convertit en obligatori en certs casos. Amb les noves versions, es requereix descriure el procediment de licitació si s’estableix que el contracte està subjecte a les directives 2014/24/EU [2]Sempre que el CPV és de l’annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic. o 2014/25/EU [3]Als contractes en què el CPV estigui recollit a l’annex I del Reial decret llei 3/2020.
La descripció del procediment és un camp especialment dissenyat per descriure i justificar el procediment de licitació escollit, i és especialment important quan es licita un contracte mitjançant un procediment diferent del procediment obert.
Observacions sobre la data fi de presentació d’ofertes
D’altra banda, un camp que ha passat inadvertit per a molts configuradors i que pot resultar especialment útil és la possibilitat d’afegir observacions sobre la data límit de presentació d’ofertes. Molts licitadors s’enfronten gairebé diàriament a la presentació d’ofertes electròniques en la PCSP, però molts altres, especialment les petites empreses locals, poden no tenir tanta destresa en l’ús de la plataforma.
Si observem les dades proporcionades per la PCSP, no són poques les licitacions que queden desertes, especialment, les de petita mida, atès que no arriben als empresaris locals que podrien estar-hi interessats. Per tant, és recomanable assenyalar en aquest camp l’horari d’assistència a empreses que ofereix la PCSP i fins i tot proporcionar l’enllaç de baixada del manual disponible per facilitar-los la tasca de presentar les seves ofertes. D’aquesta manera, podem alleujar en certa manera aquesta feina als treballadors dels departaments de contractació de les entitats licitadores.
Motius d’exclusió dels licitadors
Seguint amb les directrius marcades pel Reglament d’execució (UE) 2022/2303, s’ha afegit un bloc de dades que permet reflectir diversos motius d’exclusió dels licitadors durant el procés de licitació. En aquesta ocasió, també té implicació directa haver indicat una directiva d’aplicació en la configuració. La PCSP estableix únicament l’obligació d’afegir almenys un motiu d’exclusió als expedients subjectes a la Directiva 2014/24 EU [4]Sempre que no tinguin per objecte els serveis socials i altres serveis específics enumerats a l’annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic.
La PCSP estableix únicament l’obligació d’afegir almenys un motiu d’exclusió als expedients subjectes a la Directiva 2014/24 EU.
Per defecte, s’ha afegit una llista de motius d’exclusió molt genèrics aplicables a una gran quantitat de supòsits, acompanyats d’un camp descripció que permet ajustar el motiu seleccionat al cas concret del contracte.
Limitació del nombre de licitadors que es convidarà
Un segon bloc de dades agregat en la configuració de les licitacions ens permet detallar, quan correspongui, el procés de limitació del nombre de candidats als quals es convidarà a participar-hi. Aquest bloc només afecta un petit grup de casos en què s’envien directament invitacions als licitadors per participar en el procés. Cal completar aquest bloc només si s’ha seleccionat que són aplicables les directives de contractació 2014/24, 2014/25 o 2009/81, i si el procediment de licitació escollit és algun dels següents: restringit, licitació amb negociació, diàleg competitiu, associació per a la invocació o concurs de projectes restringits.
Aquests procediments representen un percentatge mínim d’ús entre tots els procediments seleccionats pels òrgans de contractació per tramitar els seus contractes, per la qual cosa seran dades amb poca implicació pràctica.
En conclusió…
En configurar licitacions en la PCSP o mitjançant una integració amb la plataforma, és crucial que el configurador comprengui la importància de completar o deixar en blanc un camp d’informació del contracte. Aquesta tasca esdevé cada vegada més complexa ateses la gran quantitat de camps disponibles i les interrelacions de validació entre aquests camps.
Per tant, com a observació final, cal destacar que, en cas de dubte, l’opció correcta sempre serà afegir la màxima informació possible remetent a les clàusules del PCAP que regulen cada punt del contracte.
D’aquesta manera, podem tenir la tranquil·litat que tant els sobres de presentació d’ofertes com els anuncis publicats en el perfil siguin un reflex fidel dels plecs del contracte.
Referencias[+]
↑1, ↑2 | Sempre que el CPV és de l’annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic. |
---|---|
↑3 | Als contractes en què el CPV estigui recollit a l’annex I del Reial decret llei 3/2020 |
↑4 | Sempre que no tinguin per objecte els serveis socials i altres serveis específics enumerats a l’annex IV de la Llei 9/2017 de contractes del sector públic |